?

Log in

No account? Create an account
Иконостас танца - Антон Агеев – каллиграф, художник

> Свежие записи
> Архив
> Друзья
> Личная информация
> Мой сайт

Октябрь 1, 2018


Previous Entry Поделиться Next Entry
10:01 am - Иконостас танца

The iconostasis of the dance

Где находится танец? На самой глубине уединения и медитации в восточном саду наслаждений? Или у всех на виду, на модной вечеринке под светом софитов, когда личное переживание превращается в линейный, светящийся образ в свете общественного внимания? Или танец находится в списке техник – улик, составляющих драматургию танцевального повествования и её надо начать исследовать, наследуя древним индуистским и буддийским практикам обсуждения священных сутр? Возможно танец скрывается в памяти переживаний потока слёз, внутри сновидческих путешествий по бесконечным тропам собственной души?

В конечном счёте остаются реакции художественной практики, де факто запечатленные в деле создания текстов и изображений. Они подобны сакральным сутрам, вобравшим в себя марево жизни в грамматически упорядоченном пространстве ясновидческого повествования.

Долгое каллиграфическое рисование художником и накопленные пачки рисунков подтолкнули к созданию грамматически цельных структур, заставили упорядочить рисунки в форму рядовой таблицы духовного исследования танца. Так создался домашний алтарь – иконостас танца, на который художник возложил иллюстрации, написанные и нарисованные им от руки во время занятий индийским танцем Бхаратанатьям в Индийском культурном центре при Посольстве Индии в Москве.

Визуальная скромность каллиграфических изображений индийского танца, выполненных в духе японской каллиграфической традиции, метафизически созвучна простоте первостихий мира – пяти элементам, воплощённым в звуковой форме мантры «Ом намах шивайя» – На – это земля, Ма – вода, Ши – огонь, Ва – воздух, Йа – эфир. Слог Ом означает «весь мир, живой и неживой».

Не для меня весь мир живой и неживой, но для Бога, – так в целом переводится мантра. Значений этой мантры много, в ней также присутствуют пять проявлений божественной формы – На – есть сохраняющая милость Бога, Ма – это мир, Ши означает имя Бога – Шиву, Ва – Его милость откровения, Йа – это душа.

Изображенный на рисунке в центре нижнего ряда композиции – Король танца – Шива Натараджа в своём танце олицетворяет цикл вечного движения – создания, поддержания и разрушения мира. Он танцует в ореоле из огня, подняв левую ногу и балансируя в танце на спине карлика, что символизирует победу над невежеством и эгоизмом.

Эти пять первоосновных элементов в различных сочетаниях можно увидеть и в композиции иконических изображений, составляющих многоярусный русский иконостас, состоящий из пяти раздельных частных рядов – местный ряд, согласный стихии земля, праздничный ряд (ранее располагавшийся третьим), согласный стихии вода, Деисус («моление», «прошение» за человечество), согласный стихии огонь, пророческий ряд (со свитками предзнаменований), согласный стихии воздух, и праотеческий ряд (праведников, знавших единого Творца), согласный стихии эфир.

Танцевальные позы в своих иконографических образах упорядочились в ряды и семантически совпали по форме высказывания с алтарной перегородкой – иконостасом, прославляющим божественное величие.


© Антон Агеев, Москва, 2018, сентябрь.

Материалы: тушь, газета “Financial Times”, каждый лист ~28,5x33 см, всего 45 листов (по 9 листов в 5 рядах). Экспонируется каждый лист в отдельной раме, или по три листа в одной раме. Общий формат без учета ширины рам ~260x170 см.

* * *

The iconostasis of the dance - fragment
The iconostasis of the dance – fragment.

In English:
The iconostasis of the dance

Where is the dance? At the very depths of solitude and meditation in the eastern garden of delights? Or in plain sight, at a fancy party under the spotlight, when personal experience turns into a linear, luminous image in the light of public attention? Or is the dance on the list of techniques – evidence constituting the drama of the dance narrative and it should begin to explore, inheriting the ancient Hindu and Buddhist practices of discussing the sacred sutras? Perhaps the dance concealed in the memory of the tears flow experiences, within the dream journeys through the endless paths of one's own soul?

Ultimately, there remain the reactions of artistic practice, de facto embodied in the creation of texts and images. They are like sacred sutras, which absorbed the haze of life in the grammatically ordered space of clairvoyant narrative.

A long calligraphic drawing by the artist and the accumulated packs of drawings led to the creation of grammatically integral structures, forced to arrange the drawings in the form of an ordinary table of spiritual study of dance.
Thus was created a home altar – the iconostasis of the dance, on which the artist laid illustrations written and drawn by hand during Bharatanatyam Indian dance lessons held at the Indian Cultural Center at the Embassy of India in Moscow.

The visual modesty of the calligraphic images of Indian dance, executed in the spirit of Japanese calligraphic tradition, is metaphysically consonant with the simplicity of the world’s primitives – the five elements embodied in the sound form of the mantra “Om Namah Shivaya” – Na – is a land, Ma – is a water, Shi – is a fire, Va – is an air, Ya – is an aether. The syllable Om means “the whole world, alive and lifeless”.

Not for me the whole world is alive and inanimate, but for God, – so in general the mantra is translated. The values of this mantra are many, it also contains five manifestations of the divine form – Na – is the saving grace of God, Ma – is the world, Shi – means the name of God – Shiva, Va – is His mercy of revelation, Ya – is the soul.

The figure depicted in the middle of the lower row of the composition – King of Dance – Shiva Nataraja, in his dance represents the cycle of perpetual motion – the creation, maintenance and destruction of the world. He dances in a halo of fire, raising his left leg and balancing in a dance on the back of the dwarf, which symbolizes the victory over ignorance and selfishness.

These five primary elements in various combinations can be seen in the composition of iconic images, that make up a multi-tiered Russian iconostasis, consisting of five separate private rows – a local row, consonant with the earth element, a festive row (previously located third), consonant with the water element, Deisis (“prayer” or “supplication” on behalf of humanity), consonant with the fire element, prophetic row (with scrolls of omens), consonant with the air element, and the forefather row (righteous, who knew the one Creator), consonant with the aether element.

Dance poses in their iconographic images were arranged in rows and semantically coincide in the form of utterances with the altar partition – the iconostasis glorifying the divine greatness.


© 2018 Author: Anton Ageev — artist, calligrapher. Moscow, Russia.

The iconostasis of the dance. 2018. Ink, the newspaper “Financial Times”. Each sheet ~28,5x33 sm, 45 sheets in total (9 sheets in 5 rows).

* * *
The iconostasis of the dance – fragment.
The figure depicted in the middle of the lower row of the composition – King of Dance – Shiva Nataraja.


The iconostasis of the dance – lower row of the composition     The iconostasis of the dance – lower row of the composition     The iconostasis of the dance – lower row of the composition     The iconostasis of the dance – lower row of the composition     The iconostasis of the dance – lower row of the composition     The iconostasis of the dance – lower row of the composition     The iconostasis of the dance – lower row of the composition     The iconostasis of the dance – lower row of the composition     The iconostasis of the dance – lower row of the composition

* * *

Местонахождение: Russian Federation, Москва

(Оставить комментарий)


> Go to Top
LiveJournal.com